Propozycja zabaw na teraz i na później
Wielka księga osiągnięć
Zakładamy księgę, w której wraz z dzieckiem zapisujemy jego osiągnięcia we wszystkich możliwych dziedzinach: jak rozwija się fizycznie (co potrafi), ile zna słów, pierwszy samodzielny występ w przestawieniu przedszkolnym, umiejętność samodzielnego ubrania się, mycia itp.
Taki zwyczaj notowania np. raz w tygodniu – czego nowego się dziecko nauczyło, podtrzyma motywację i potrzebę osiągnięć u dziecka, a rodzicom pozwoli obserwować efekty wychowania.
Lista dobrych manier
Wspólne narysowanie plakatu, np. na temat jak zachowywać się przy stole, jak należy postępować z kolegami – sprawi, że dziecko rysując, angażując różne zmysły: wzrok, słuch, dotyk, więcej zapamięta, dowie się więcej na temat zachowań, jakie trzeba opanować.
Olimpiada „ Kto dłużej…”
W chwili zmęczenia kiedy zabraknie energii… kto dłużej będzie umiał wytrzymać z zamkniętymi ustami i oczami – wybieramy jedną osobę na sędziego, a reszta spędza jakiś czas w ciszy i spokoju.
Lustro
Zabawa wykorzystująca skłonność dziecka do naśladowania, pozwalająca na rozwijanie zmysłu obserwacji i precyzji ruchu. Jedna osoba wykonuje jakiś gest lub przyjmuje jakąś postawę, a pozostali ją naśladują. Niech dziecko będzie raz naśladującym, a innym razem naśladowanym, żeby w zachowaniu innych mogło rozpoznać własne zachowanie, ale też by doskonaliło umiejętność odtwarzania i jego dokładność.
Zabawy w skojarzenia i spostrzegawczość
Pytania: Co do czego pasuje?, Czego tu brakuje? – zastosowane do sprzętów codziennego użytku, podczas wykonywania prac domowych, gotowania, sprzątania. Taka aktywność kształtuje zmysł obserwacji, analizy otoczenia, rozwija pamięć oraz język dziecka.
Śpiewanie przy codziennych czynnościach (zachęca do wykonywania nie lubianych czynności)
Opracowanie wraz z dzieckiem repertuaru towarzyszącego stałym punktom dnia: wstawaniu, jedzeniu posiłków, myciu zębów itp. W ten sposób dziecko rytmizuje swoje czynności, samo może regulować wykonywanie jakiejś czynności właśnie poprzez śpiewanie. Oprócz śpiewania można również posługiwać się rymowankami lub wierszykami, historyjkami (np. przy myciu ząbków można wymyślić fajne historyjki o robaczkach, które w ten sposób wyganiamy z buzi).
Figle
Dzieci w każdym wieku uwielbiają zabawy ruchowe. Jest to pole do popisu dla taty, który lepiej zniesie i rosnącą wagę, i siłę dziecka. Warto rozpoznawać takie momenty, kiedy dziecko ma dużo energii, kiedy je „nosi”, i nie ma możliwości zaangażowania go w czynności wymagające skupienia, kontroli, precyzji… Wtedy nadchodzi czas na:
Dodaj komentarz