Przede wszystkim powinnaś zachować spokój i przez kilka sesji obserwować dziecko. Na etapie nauki poboru pokarmów z łyżeczki mogą pojawić się trudności związane z adaptacją do nowej funkcji lub problemy z koordynacją oddychania – poboru pokarmu – połykania (np. w czasie infekcji górnych dróg oddechowych).
Jednorazowy incydent lub krótkotrwały deficyt nie jest powodem do niepokoju. Natomiast przedłużający się stan nieprawidłowego przyjmowania pokarmu z łyżeczki wymaga konsultacji ze specjalistą.
Oto trzy przykładowe sytuacje, które mogą zaistnieć w czasie karmienia łyżeczką oraz sposoby rozwiązania tych kwestii:
SSANIE – dziecko nie zbiera pokarmu z łyżeczki górną wargą, lecz zamiast tego stara się wykorzystać ssanie.
RADA: nie utrzymuj łyżeczki w buzi dziecka zbyt długo (dziecko potraktuje łyżeczką jak smoczek lub pierś mamy); wprowadź pokarm na środek języka, dociśnij i poczekaj na pierwszy ruch zamknięcia ust – wtedy wysuń łyżeczką z buzi dziecka w linii prostej.
KĄSANIE – dziecko silnie przytrzymuje łyżeczkę dziąsłami lub zębami i nie pozwala na jej wyciągnięcie.
RADA: nie wyciągaj łyżeczki na siłę; spokojnie dociśnij łyżką dziąsła lub zęby dziecka (niezbyt mocno!) i poczekaj kilka sekund – dziecko samo otworzy usta. Stopniowo, takie zachowanie dziecka będzie ulegało wygaszeniu, gdyż jest związane z aktywnością odruchowych reakcji oralnych, a te dominują w pierwszych 6 – 7 miesiącach życia dziecka.
REAKCJA WYMIOTNA – podczas podawania pokarmu dziecko krztusi się lub reaguje gotowością do torsji (wymiotów).
RADA: nie wkładaj łyżeczki zbyt głęboko do wnętrza jamy ustnej (nie wolno przekraczać środkowej części języka); ponadto nie dotykaj łyżeczką podniebienia dziecka. Warto zwrócić uwagę na rozmiar i kształt łyżeczki (mała, zaokrąglona), tak aby czubek łyżki nie znalazł się w czasie karmienia zbyt blisko gardła dziecka.
Pamiętaj!
Dodaj komentarz