Kształtowanie wiedzy o rzeczywistości jest w wieku przedszkolnym bardzo istotnym zadaniem, gdyż równoważy tendencję dziecka do fantazjowania. Jednym ze sposobów stymulowania rozwoju poznawczego dziecka jest wprowadzenie go w świat miar i wag.
Mierzymi świat
„Poszukiwanie rodzinnych skarbów”
W wieku przedszkolnym istotne jest również zdobywanie wiedzy o otoczeniu dorosłych, identyfikowanie siebie z rodziną, jej tradycją czy historią.
W takim celu można pobawić się z dzieckiem w:
To dobry sposób, żeby przygotować dziecko do uczestniczenia w spotkaniach rodzinnych, zwłaszcza z udziałem dalekich, rzadko widywanych krewnych. Ale zabawa ta może też służyć wspominaniu, podsumowaniu wrażeń ze wspólnie spędzonych świąt czy wakacji.
Zgniatacz strachu…
Rozwój dziecięcej fantazji często sprzyja powstawaniu lęków dotyczących potworów pod łóżkiem, grzmotów, itp. Zjawisko takie ma źródło w zbyt małej wiedzy dziecka o świecie i w uzupełnianiu tych braków fantazjowaniem z udziałem postaci bajkowych.
Dziecku lękowemu możemy pomóc zabawą ciastkami: każde ciastko to jakiś lęk dziecka – gdy dziecko je zgniata (wałkiem, młoteczkiem, ręką) i zdmuchuje okruszki do kosza, symbolicznie się go pozbywa. To może przekonać dziecko, że jest zdolne pokonać swoje lęki.
Układajmy historyjki…
… na dobranoc, podczas jazdy samochodem czy w kolejce u lekarza itp.
W wieku przedszkolnym dzieciom może się zdarzyć „zagalopowanie się” w fantazjowaniu, może im zabraknąć umiejętności odróżniania tego, co prawdziwe, od tego, co wymyślone. Z tego powodu często przyłapujemy dziecko na kłamstwie. Parę pomysłów opisanych poniżej pozwoli w zabawowy sposób uświadamiać dziecku różnice pomiędzy prawdą a tym, co ono samo uważa za prawdę.
„Książka opowiadanych bajek”
„Przysięga”
Dodaj komentarz