Pod koniec 9. miesiąca życia Wasz maluch staje się coraz bardziej samodzielny i dynamicznie się rozwija. Nie ma problemu z samodzielnym siadaniem i najchętniej cały dzień eksplorowałby dom raczkując z zawrotną prędkością! Niech Was nie zdziwią także pierwsze, coraz śmielsze próby stawania przy meblach. Jednak 9. miesiąc życia to nie tylko rozwój układu ruchu – to także nieustanne gaworzenie i rozwój społeczny i intelektualny malca. W artykule przeczytacie o umiejętnościach, które najczęściej występują u dziecka pod koniec 9. miesiąca życia. Dowiecie się także, co możecie zrobić, by wesprzeć rozwój maluszka na tym etapie.
Drodzy Rodzice, pamiętajcie: każde dziecko rozwija się indywidualnie, we własnym tempie. Może ono zależeć od temperamentu dziecka, genów, środowiska rodzinnego. Nie wpadajcie w panikę, jeśli Wasze dziecko jeszcze nie opanowało pewnych umiejętności przypisanych danemu etapowi rozwoju. W razie wątpliwości warto skonsultować się z lekarzem pediatrą.
Co potrafi zrobić 9-miesięczne dziecko?
Rozwój układu ruchu i koordynacja ruchowa:
- Dziecko potrafi już samodzielnie i dość stabilnie siedzieć utrzymując proste plecki. Nowa pozycja daje mu możliwość wykorzystania obu rączek do zabawy, trzymania i badania przedmiotów, a także samodzielnego jedzenia rączkami. Z pozycji siedzącej maluch swobodnie przechodzi do leżenia na brzuszku.
- Zwykle w tym okresie dzieci bardzo intensywnie raczkują. Pierwsze próby raczkowania mogą pojawić się już w 8. miesiącu życia – wówczas w 9. miesiącu raczkowanie staje się coraz szybsze, a ruchy bardziej płynne. Zdarza się jednak, że dzieci zupełnie pomijają ten etap rozwoju i poruszają się w inny sposób, by później przejść do stania i chodzenia. Jeśli dziecko całkiem sprawnie raczkuje, nie musi poruszać się tylko po wykładzinie – może także doskonalić tę umiejętność przemieszczając się po podłodze i kafelkach.
- Część niemowląt będzie wykonywać pierwsze próby wspinania się i stawania przy meblach. Jeśli Twoje dziecko jeszcze tego nie robi, nie ma powodów do obaw ani tym bardziej do prób przyspieszania tego procesu, ponieważ możemy maluchowi jedynie zaszkodzić. Dziecko będzie próbowało przyjąć postawę pionową, gdy jego mięśnie będą na to gotowe. Część bobasów może już przez chwilę ustać na szeroko rozstawionych nóżkach.
- Pamiętajmy, by na tym etapie nie zakładać dziecku bucików, ponieważ może to prowadzić do powstawania wad postawy (więcej na ten temat w artykule pt. „Jak zapobiec wadom postawy u niemowlęcia”. Bose stópki lub antypoślizgowe skarpetki są jak najbardziej w porządku i pozwalają na prawidłowy rozwój układu kostnego malucha.
- U dziecka wykształca się nowy sposób chwytania, przy użyciu kciuka i palca wskazującego. Może zacząć podnosić z podłogi okruszki lub drobne przedmioty. Świadczy to o rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej i motoryki precyzyjnej.
Rozwój mowy:
- Dziecko gaworzy, wymawiając sylaby, a nawet przekształcając je w krótkie słowa. Czasem dziecko próbuje coś przekazać, na przykład mówiąc „da” w sensie „daj” lub krzycząc „ba” przy upuszczaniu zabawki na podłogę. Często jednak użycie sylab będzie przypadkowe.
- Bobas chętnie bawi się swoim głosem, odkrywa swoje możliwości i wydaje różne dźwięki w zmiennym natężeniu. Usłyszymy więc krzyk, śpiew, pisk, stękanie czy sapanie. Modulację głosu ułatwia mu to, że przyjmuje coraz bardziej pionową pozycję.
Rozwój intelektualny:
- Przyjmuje się, że na tym etapie dziecko rozumie około 30-40 prostych słów. Pokazując mu przedmioty, mówmy wyraźnie, jak się nazywają. Maluch będzie wodził wzrokiem za przedmiotem nazwanym przez dorosłego.
- Wielką frajdę będzie mu sprawiało wyrzucanie na podłogę zabawek i innych przedmiotów i obserwowanie, co się z nimi dzieje. Uwielbia też wszystkie grające zabawki: grzechotki, dzwoneczki, gumowe zwierzątka. To dobry moment, by dziecko mogło poznać odgłosy wydawane przez różne przedmioty (np. zegarek z kukułką) i zwierzątka. Puszczajmy też maluchowi różne rodzaje muzyki lub śpiewajmy mu piosenki.
- Niemowlę zdradza już pierwsze objawy myślenia dedukcyjnego. Będzie kombinowało, jak może zdobyć zabawkę znajdującą się w sporej odległości od niego za pomocą innych przedmiotów, np. przysuwając koc lub usuwając przeszkodę.
Rozwój emocjonalny:
- Dziecko zaczyna coraz bardziej zdawać sobie sprawę z tego, że jest odrębną jednostką. Możemy to zaobserwować np. przy zabawie w chowanego. Bawiąc się powtarzajmy imię malucha, a gdy go znajdziemy, zawołajmy „mam cię!”.
- Maluch naśladuje proste ruchy ciała pokazywane przez kogoś innego. Będzie machał i unosił rączki, marszczył nosek lub kiwał główką. Jeśli będziemy go zachęcać do naśladowania naszych ruchów, może czekać na naszą pozytywną reakcję – śmiech lub pochwałę. To także świadczy o rozwijającym się poczuciu tożsamości i rozumieniu emocji. Dlatego chwalmy go jak najczęściej – da mu to motywację do doskonalenia swoich umiejętności.
Rozwój społeczny:
- 9-miesięczny bobas ceni sobie szczególnie towarzystwo mamy. Będzie okazywał Ci swoje uczucia przytulając się, całując lub chwytając cię za rękę.
- Początkowo okazuje dystans nieznajomym osobom. Jeśli jednak zaprosicie gości i maluch przyzwyczai się do ich obecności, po jakimś czasie może zacząć się z nimi bawić i pokazywać, co potrafi zrobić.
- Pamiętajcie, że im większym zaufaniem maluszek będzie obdarzał swoich rodziców, tym większe zaufanie będzie miał do wszystkich ludzi, co pozwoli mu na prawidłowy rozwój społeczny w przyszłości. Dlatego róbcie wszystko, by bobas czuł się przy was bezpieczny i kochany.
Zapraszamy do dzielenia się małymi sukcesami Waszych dzieci i Waszymi spostrzeżeniami w komentarzach!
Tagi:
emocje,
mowa,
rozwój mózgu,
rozwój niemowlęcia,
układ kostny,
układ mięśniowy
Veronika w dniu 28 listopada 2020 05:32
Mój Leos,ma 8,5 mięs. Ale nadal sam nie siedzi,nie raczkuje,tylko siedzi przy mnie,upierając plecakami we mnie,albo przy mej pomocy.
Wychodzi dopiero 2 ząbki.