Ważna jest atmosfera w przedszkolu – dziecko powinno czuć się w nim bezpiecznie. Ważne jest też, żeby rodzice czuli, że zostawiają dziecko w dobrych rękach, że będzie się ono dobrze bawić uczyć, rozwijać.
Jeśli dziecko ma trudności adaptacyjne, można umawiać się, że najpierw będzie w przedszkolu krótko, ale od razu samo, bez rodzica. Zawsze trzeba przestrzegać umówionego czasu powrotu, żeby dziecko nie straciło do nas zaufania. Czas pobytu w przedszkolu należy stopniowo wydłużać. Dzieci w różnym tempie przyzwyczajają się do nowego miejsca. To, że dziecko zaadaptowało się w przedszkolu, poznamy po tym, że chętnie do przedszkola idzie, a w domu opowiada, co się mu zdarzyło w ciągu dnia.
Jak pomóc dziecku, żeby lepiej radziło sobie w przedszkolu?
- Uczy je dzielenia się z innymi, np. zabawkami w piaskownicy.
- Uczy je komunikowania swoich potrzeb – zachęcaj do tego, by dziecko mówiło ci, że jest spragnione, głodne, potrzebuje skorzystać z toalety – nie zgaduj jego potrzeb.
- Uczy je samodzielności w zakresie ubierania, mycia rąk, korzystania z toalety – chwal, nagradzaj, doceniaj!
- Pomagaj w nawiązywaniu relacji z innymi dziećmi – zachęcaj do wychodzenia z inicjatywą.
- Uczy dziecko rozstań i powrotów – powtarzaj, że mama zawsze wróci wtedy, kiedy obieca. I dotrzymuj słowa!
- Rozmawiaj o planie dnia w przedszkolu, niech dziecko relacjonuje ci, co się tam po kolei dzieje – będzie miało poczucie kontroli.
NIE WOLNO
- Straszyć dziecka przedszkolem – to wzmacnia jego obawy i lęki
- Zmieniać zdania w sprawie chodzenia do przedszkola – jeśli dziecko robi histerię, a my odpuścimy i zostawimy je w domu, będzie powtarzać takie zachowania manipulacyjne
- Zaczynać od pełnego dnia w przedszkolu, jeśli wcześniej dziecko nie zostawało samo na dłużej – dajcie sobie czas
- Pokazywać, że mamie chce się płakać tak bardzo jak maluchowi! Pocałuj dziecko, uśmiechnij się, powiedz, kiedy wrócisz i wyjdź!
Tagi:
adaptacja przedszkolna,
przedszkole
Dodaj komentarz