To, czy dziecko jest prawidłowo żywione, najłatwiej określić, analizując jego stan odżywienia. Można po prostu zrobić zestawienie tego, co dziecko zjadło w danym dniu czy tygodniu (patrz piramida zdrowia). Prostą i dostępną dla każdego metodą takiej oceny jest także wykreślenie i analiza krzywej masy i wzrostu na siatkach centylowych znajdujących się w książeczce zdrowia dziecka. Systematyczne nanoszenie wartości na te siatki pozwala ocenić, czy dziecko rozwija się harmonijnie, czy też nie, czy znajduje się w strefie zagrożenia otyłością lub niedoborem masy ciała, czy też w strefie nisko- lub wysokorosłości. Normą jest poruszanie się stale w określonym kanale mieszczącym się między 10 a 90 centylem, a krzywa masy powinna się znajdować o jeden kanał wyżej, w tym samym kanale lub – najlepiej – o jeden kanał niżej niż krzywa wzrostu. Ważne jest także, aby nie występowały nagłe lub stopniowe, ale systematyczne odchylenia krzyweych w górę lub w dół od dotychczasowego przebiegu. Przykłady oceny ilustrują ryciny 1, 2, 3 i 4.
Wg. Palczewska i Niedźwiecka, IMiDz, Warszawa 1999
Zarówno dziecko oznaczone kolorem czerwonym, jak i “zielone” rozwijają się harmonijnie i mieszczą się w normie (masa proporcjonalna do wzrostu), choć jedno jest duże, a drugie małe.
Wg. Palczewska i Niedźwiecka, IMiDz, Warszawa 1999
Dziecko oznaczone kolorem czerwonym ma wyraźną nadwagę w stosunku do wzrostu (najczęstsza przyczyna to przekarmianie). Dziecko oznaczone kolorem zielonym jest bardzo szczupłe (choć nie musi to być patologia, powinno jednak także wzbudzić zainteresowanie).
Wg. Palczewska i Niedźwiecka, IMiDz, Warszawa 1999
To dziecko ma wyraźnie postępujący ubytek masy ciała w stosunku do wzrostu (chudnie – jest to sygnał alarmowy nakazujący zastanowić się nad przyczyną).
Wg. Palczewska i Niedźwiecka, IMiDz, Warszawa 1999
U tego dziecka niepokojąco rośnie masa ciała w stosunku do wzrostu (sytuacja wymagająca konsultacji z lekarzem i zastanowienia się nad przyczyną).
Dodaj komentarz