Jakie prezenty kupować przedszkolakom młodszym i starszym i dlaczego?
Gry i zabawy dydaktyczne dla dzieci przygotowane są przez specjalistów w celu rozwijania i ćwiczenia różnych funkcji i przeznaczone są dla dzieci przedszkolnych w różnym wieku (wiek zwykle podany jest na opakowaniu). Ułatwiają przygotowanie dzieci do szkoły w sposób bezbolesny, bo zabawowy. Oto przykłady niektórych z nich.
a. Zabawka typu układanka – przybijanka (zwana czasem stuku – puku) dla dzieci od 4 lat. W pudełku znajduje się miękka „tablica” (z płyty pilśniowej), młotek, małe gwoździki, elementy kolorowe z drewna lub plastiku z dziurkami w środku i zestawy wzorów do układania i przybijania. Dziecko może także tworzyć swoje wzory. Zabawka rozwija spostrzeganie wzrokowe (układanie wg wzoru), precyzję chwytów palcami (wkładanie gwoździków w otworki) i ćwiczy ręce w nadgarstku (przybijanie młotkiem). Zabawa przygotowuje rękę dziecka do płynnego pisania. Jest to jedna z ulubionych przez dzieci zabawek dydaktycznych.
b. Zabawka typu Patyczaki dla dzieci od 3 lat. W pudełku znajdują się kolorowe elementy (plastikowe cienkie i długie „deseczki”) i wzory do układania o różnym stopniu trudności. Bawiąc się dzieci rozwijają spostrzeganie wzrokowe, ćwiczą koordynację ruchów rąk i rozwijają wyobraźnię. Elementy te wykorzystywane są także w zabawach klockami lub samochodami.
c. Zabawka typu Sznurki i dziurki to doskonała zabawa i ćwiczenia paluszków oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej dla dzieci już od 3 lat. Są to deseczki z narysowanymi różnymi wzorami (ubranka, zwierzęta, ptaki itp.), w których zrobiono dziurki do przewlekania kolorowych sznurków. Dzieci tworzą różnokolorowe obrazki, mogą je zmieniać, wywlekając jeden, a nawlekając inny sznurek, są kreatywne. Doskonali się uwaga i cierpliwość.
d. Podobna zabawka, ale o większym stopniu trudności przeznaczona dla 5–latków to Guzik z pętelką. Dziecko samo doszywa łatki, przyszywa guziki, tworzy szmaciane obrazki przy pomocy zamieszczonych tam elementów. Oprócz ćwiczenia ruchów rąk dzieci skupiają uwagę, pamiętają o zasadach (żeby się nie ukłuć) i czują się bardzo ważne!
e. Bardzo istotne dla rozwoju dzieci nawet poniżej 3 lat (do 6, 7 lat) są różne loteryjki obrazkowe.Dziecko dobiera obrazki w pary wg różnych określonych w loteryjce zasad: np. całość i część; małe i duże, liczba elementów i cyfra oznaczająca tę liczbę, przedmiot i pierwsza litera w nazwie tego przedmiotu itp. Loteryjek tego typu jest dużo i można je dostosować do możliwości rozwojowych dzieci. Są trwałe, estetycznie wykonane i kolorowe. Służą do stymulowania spostrzegania, myślenia, rozwoju mowy i sprawności rąk.
f. Gry typu domino. Nie tak dawno trudno było je kupić, obecnie jest ich duży wybór. Dla dzieci już od 3 lat – domina obrazkowe, dla 4-5–latków domina liczbowe, dla 6–latków domina sylabowe i dla dzieci nieco starszych domina obrazkowo-słowne. Służą do stymulacji spostrzegania wzrokowego, do kształtowania pojęcia liczby, przygotowują do nauki czytania, ćwiczą kreatywność i trudną umiejętność znoszenia przegranej. Warto, by dzieci miały domina, a szczególnie takie, by można je było ustawiać pionowo i demonstrować „efekt domina”. To dopiero zabawa dla całej rodziny!
g. Warto zatrzymać się także przy zabawkach typu mozaiki. Są to różne elementy z drewna, plastiku itp. do układania różnych wzorów wg załączonych plansz (np. plastikowa podziurkowana podkładka, plastikowe pinezki i plansze ze wzorami do układania). Warto wiedzieć, że wszystkie mozaiki oprócz ćwiczenia precyzji ruchów rąk doskonalą spostrzeganie wzrokowe przygotowując dzieci do nauki pisania i czytania, doskonalą także koncentrację uwagi. Może warto kupić jakąś w prezencie?
h. Podpowiadamy jeszcze: koraliki do nawlekania (są w różnych zestawach i o różnym stopniu trudności), stempelki do zdobienia kartek, materiału; naklejanki i inne. Wszystkie te zabawki doskonalą ruchy rąk, przygotowując je do trudnej sztuki pisania.
Dodaj komentarz